WAT IS MINDFULNESS?

Mindfulness is doelbewuste en niet-oordelende aandacht geven aan het huidige moment. Mindfulness is een praktische tool waarmee je meer rust en balans in je leven kunt creëren. Maar ook als je bewuster wilt leven of jezelf wilt uitdagen om meer uit jezelf te halen, is mindfulness iets voor jou. Mindfulness is een vaardigheid die je kunt trainen en die iedereen kan leren, op zijn of haar eigen niveau.

Mindfulness leert je om opmerkzaam te zijn voor dat wat er is. Je leert helder waar te nemen, zonder erover te oordelen. En wat je tegenkomt, is per moment verschillend. Het kunnen gedachten zijn, maar ook gevoelens, lichamelijke prikkels of afleiding uit je omgeving. Hoe je daar mee omgaat, is aan jou. Stap uit de automatische piloot en reageer heel bewust op de situaties die je tegenkomt.

Binnen de methode mindfulness heb je de formele en informele beoefening. De formele beoefening bevat het doen van meditaties, mindfulnessoefeningen en yoga maar ook het volgen van trainingen en workshops om de beoefening ervan te verdiepen. Daarnaast heb je de informele beoefening: hoe je het toepast in je dagelijks leven. Je hebt niet alles in eigen hand, maar wel hoe je er op reageert.


Jon Kabat-Zinn

Een mediterende Jon Kabat-Zinn.

HOE IS MINDFULNESS ONTSTAAN?

In de jaren zeventig van de vorige eeuw werkte de Amerikaan Jon Kabat-Zinn in het academisch ziekenhuis in Massachusetts. Het viel hem daar op dat chronische patiënten vaak in een bodemloze put terecht kwamen zodra zij medisch gezien uitbehandeld waren. De patiënten kregen te horen dat ze moesten leren leven met hun ziekte. Alleen kon niemand hen uitleggen hoe ze dat moesten doen.

Jon Kabat-Zinn had in die tijd al ruime ervaring met meditatie en yoga en was oorspronkelijk moleculair bioloog. Hij ontwikkelde een training met als doel de patiënten middelen te geven waardoor ze zelf iets konden doen aan hoe ze hun ziekte beleefden en hoe ze er mee om konden gaan. In de training stond centraal dat je de kwaliteit van de aandacht die je voor dingen hebt, kunt verbeteren. 

In 1979 opende Jon Kabat-Zinn de 'Stress Reduction Clinic' in het academisch ziekenhuis in Massachusetts. Tegenwoordig heet de kliniek 'Centre for Mindfulness'. Nadat zijn experiment, de achtweekse mindfulnesstraining, succesvol bleek te zijn, werd het programma ook in andere ziekenhuizen aangeboden. Veel verschillende soorten patiënten bleken baat te hebben bij de benadering.

De training werd veelvuldig wetenschappelijk onderzocht, en ook aantoonbaar effectief bevonden. Steeds meer therapeuten kwamen naar Massachussetts voor een opleiding. Inmiddels hebben duizenden mensen, met verschillende achtergronden, de training gevolgd. Sinds 2000 is Jon Kabat-Zinn niet meer werkzaam aan het Centre for Mindfulness, maar geeft hij wereldwijd seminars, workshops en lezingen.

De training zoals die vanaf 1979 door Jon Kabat-Zinn gegeven werd, heet Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Later ontwikkelden Zindel Segal, Mark Williams en John Teasdale een variant op deze training. In die training werden elementen van cognitieve gedragstherapie ingebouwd. Deze training hebben ze dan ook Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) genoemd. In Nederland zijn veel mindfulnesstrainingen een variant van deze twee trainingen.


WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN MINDFULNESS?

Mindfulness helpt je in balans zijn. Het gaat over aandachtig zijn voor jezelf, voor jouw leven en hoe het echt met je gaat. Hoe meer je met mindfulness oefent, hoe bewuster je kunt reageren op alles dat je in je leven tegenkomt. En jij kunt daar invulling aan geven zoals je dat zelf wilt en het beste bij jou past. Je zal alleen wel moeten trainen. Net zoals bij het beoefenen van een sport of het leren van een vaardigheid als pianospelen. 

Wat zijn de voordelen van mindfulness?

    Mindfulness helpt stress en angst te verminderen;

    Mindfulness verhoogt je focus en concentratieboog;

    Mindfulness vergroot je empathie en compassie;

    Mindfulness helpt je om je minder te laten leiden door emoties en gedachten;

    Mindfulness vergroot je creativiteit;

    Mindfulness geeft je meer mentale veerkracht;

    Mindfulness helpt je meer te genieten van alledaagse dingen.

Your body is present - Healthful You

Mindfulness helpt je in balans zijn.