[BLOG] DE 7 KENMERKEN VAN MINDFULNESS

Leestijd:           ongeveer 5 minuten

De 7 kenmerken van mindfulness


DE 7 KENMERKEN VAN MINDFULNESS


Jon Kabat-Zinn noemt zeven kenmerken voor een goede basishouding, die mindfulness bevorderend werken, en die je kunt toepassen in je dagelijks leven. Niet oordelen, geduld hebben, eindeloos opnieuw beginnen, vertrouwen, niet streven, loslaten en acceptatie. Stop ze bij elkaar in een potje, schud eens goed en wat er dan uit komt, is een ‘mindfulle houding’.


Mindfulness

In mijn vorige blog vertelde ik je al wat mindfulness is en hoe het is ontstaan. Om het even op te frissen: een korte samenvatting. Bijna veertig jaar geleden ontwikkelde Jon Kabat-Zinn de achtweekse mindfulnesstraining om patiënten, in het ziekenhuis waar hij destijds werkte, een handvat te geven hoe ze met hun chronische ziekte om konden gaan. En dan vooral hoe ze hun ziekte beleefden.

Mindfulness is doelbewust en niet-oordelende aandacht geven aan het huidige moment. Het is een vaardigheid, net zoals piano spelen of het beoefenen van een sport. Iedereen kan het op zijn of haar eigen niveau oefenen en toepassen. Hoe meer je met mindfulness oefent, hoe bewuster je kunt reageren op allerlei situaties in je dagelijks leven.


Mindfulness als basishouding

Binnen de methode mindfulness heb je de formele en informele beoefening. De formele beoefening bevat het doen van meditaties, mindfulnessoefeningen en yoga maar ook het volgen van trainingen en workshops om de beoefening ervan te verdiepen. Daarnaast heb je de informele beoefening: hoe je het toepast in je dagelijks leven.

Jon Kabat-Zinn noemt zeven kenmerken voor een goede basishouding, die mindfulness bevorderend werken, en die je kunt toepassen in je dagelijks leven. Natuurlijk vraagt dit om training en zal je er regelmatig achter komen dat het even niet lukt. Dat is niet erg. Rome is ook niet op een dag gebouwd. Iedere keer dat het je wel lukt, ben je een mooie ervaring rijker.


1. Niet oordelen

Onbewust zijn we onszelf, ons gedrag en onze ervaringen iedere keer weer aan het beoordelen. En als het niet over onszelf gaat, dan gaat het wel over anderen. Deze neiging tot evalueren, vergelijken en oordelen is een grote bron van conflicten en problemen. Probeer dan ook om het oordelen zoveel mogelijk achterwege te laten. Dat zal zorgen voor meer rust en ruimte in je hoofd.

2. Geduld hebben

In onze maatschappij moet het tegenwoordig steeds maar sneller, meer en beter. De druk om te slagen en succes te hebben is hoog. Geduld betekent dat je in eerste instantie de zaken kunt laten zijn zoals ze zijn en kunt zien zoals ze zijn. De wijsheid die in geduld aanwezig is, is zich ervan bewust dat niets kan blijven zoals het is en dat alles voortdurend verandert, ook al zien we dat niet direct gebeuren.

3. Eindeloos opnieuw beginnen

Iedere situatie is uniek. Ook als je het al meerdere keren hebt meegemaakt. Steeds zullen er factoren anders zijn en daarnaast is de situatie niet hetzelfde als een andere keer doordat het simpelweg op een ander moment plaatsvindt. Probeer alles te zien alsof je het voor het eerst ziet. Met aandacht wordt elke ervaring, elke ontmoeting, elke situatie uniek en waardevol.

4. Vertrouwen

Net zoals iedere situatie uniek is, is ook iedere persoon uniek. Vertrouw op je eigen intuïtie. Diep van binnen weet je meestal het antwoord wel. Luister naar die wijsheid. Durf je verantwoordelijkheid te nemen. Niemand is zoals jij bent en iedereen maakt fouten. Van die fouten kun je leren, maar zolang je op jezelf vertrouwt en doet wat écht bij jou past, zal je er nooit spijt van hebben.

5. Niet streven

Van jongs af aan leren we om doelen te stellen en bezig te zijn met wat we op een later moment willen bereiken. Door bezig te zijn met die doelen, kunnen we minder aandacht hebben voor onze ervaringen in het huidige moment en missen we dus allerlei (mooie) dingen. Schenk aandacht aan wat er nu ís en niet aan wat er moet zijn. Wees niet gehecht aan het doel of de uitkomst.

6. Loslaten

Loslaten, oftewel je niet hechten aan iets, is dingen laten zijn zoals ze zijn. Verwelkom alles met een open hand in plaats van dat je krampachtig vasthoudt aan bepaalde gevoelens, materiaal of situaties. Iedere ervaring is uniek en ervaringen komen niet terug. Het zal alleen maar frustraties opleveren als je ze probeert vast te houden. Ongeacht of het fijne of onprettige ervaringen waren.

7. Acceptatie

Het leven is dynamisch. Je weet nooit wat er vandaag of morgen op je wacht. Je maakt fijne dingen mee en je maakt vervelende dingen mee. Daar kun je weinig aan veranderen. En dat is dus ook meteen de kern van acceptatie. Je vindt rust en vrijheid als je, ook in moeilijke tijden, het leven kan accepteren zoals het is. Zonder je ergens tegen te verzetten of zonder iets te ontkennen.


Een potje mindfulness

De kenmerken staan niet los van elkaar, maar overlappen en versterken elkaar wederzijds. Stop ze bij elkaar in een potje, schud eens goed en wat er dan uit komt, is een ‘mindfulle houding’. Een houding waar je heel goed vanuit doelbewust en niet-oordelende aandacht kan geven aan het huidige moment. Waarmee je meer balans en ontspanning in je leven kunt creëren.

Wil je er mee oefenen? Pik er de komende tijd iedere week één uit waar je die week mee wilt oefenen. Schrijf het op een post-it en plak het op je computer of laat iedere twee uur een alarm af gaan op je telefoon om jezelf er aan te herinneren. Of bedenk een andere ‘herinnering’ die bij jou past. Het maakt eigenlijk niet uit hoe je het doet. Als je jezelf steeds maar er aan herinnert om te oefenen met dat kenmerk.

Schud regelmatig eens met jouw potje mindfulness. Het leven vanuit een open, nieuwsgierige en vriendelijke houding is voor iedereen weggelegd. Je moet alleen even die knop in je hoofd omzetten. Accepteer dat wat je niet kunt veranderen. Wees geduldig en vertrouw op jezelf en je kwaliteiten. Echte moed is de kracht hebben om ook je zwaktes toe te geven. Je bent wie je bent.


Mark Verloop | Healthful You | Rotterdam | Mindfulness voor Twintigers